New beginning. Who dis?

Mine råd til at håndtere angst..

Det skal ikke være nogen hemmelighed, at jeg over den sidste tid har dealet med angst i højere grad end tidligere. Jeg har nok haft angst det meste af mit liv i en eller anden grad, men måske fordi, jeg ikke længere løser mine problemer ved at sulte mig selv. Så kommer der nogle andre mekanismer op i kroppen.

Den sidste tid har også været fyldt med usikkerhed og jeg har måske også lidt svært ved at stole på, at denne her proces med job godt kan lykkedes uden at jeg micromanager alting. Jeg har haft nogle heftige anfald i løbet af 2018. Et af de værste var i parfumebutikken kort tid inden, at jeg sagde op. Jeg oplevede virkelig svimlende, panikangst i sådan grad, at jeg troede, at jeg skulle falde om. Jeg endte også med at græde foran nogle kunder og min mor måtte komme til butikken indtil, at min afløser ankom, så jeg kunne falde ned igen.

Men ja, så det fylder altså en hel del. Jeg havde den første nat igår, i over en måned, hvor jeg havde al lyset slukket. Så det virker måske lidt fjollet set udefra, men nogle gange, må man finde de løsninger som man nu engang kan. Også selvom man er 23 år gammel og sover med lyset tændt. Jeg er bare ikke glad for mørke.

Jeg er hverken blevet udredt for angst og jeg tager heller ikke medicin for det, så derfor prøver jeg at kapere det, så meget som jeg nu kan. Jeg har samlet et par af mine råd og de ting, som jeg gør for at dulme det, når det er rigtig slemt.

  1. Yoga

    Jeg dyrker yoga hjemme. Enten via en youtubevideo eller med de øvelser, som jeg kender i forvejen. Jeg strækker generelt ret meget ud og er efterhånden oppe på 4-5 gange om ugen. Jeg lytter til musik i headset, som er beroligende og som giver mig plads til bare at mærke min krop. Det hjælper mig til at genfinde mig selv og stresse ned, så jeg kan mærke, hvad jeg har brug for.
    Denne youtuber er helt vildt god og det er let at følge.

  2. Meditation

    Noget som jeg næsten lige er begyndt på. Tidligere lyttede jeg til Hello Mind-appen, som er hypnose og den har jeg også været rigtig glad for længe. Man kan finde forskellige emner, som passer til en og bruge ca. 20 min på bare at slappe af. Lige pt. lytter jeg til nogle forskellige guidede meditationer fra Youtube. Den jeg har fundet, har virkelig været god, da der både er tale og beroligende lyde i baggrunden. Jeg lytter særligt til dem, som handler om at slippe angst og bekymringer. Uanset om man synes sådan noget er fjollet eller ej, så er det bare rart lige at give sig selv 20-30 minutter om dagen, hvor der bare er jo på og hvor man kun fokuserer på sig selv.
    Jeg lytter især meget til denne meditation.

  3. Musik

    Er jeg ude i offentligheden, så kan både yoga og meditation være en kende svært at gå i gang med. Så her bruger jeg mit headset rigtig meget. Jeg lytter stort set altid musik, når jeg er i toget eller når jeg er blandt alt for mange. Det giver mig en mulighed for at lukke lidt af over for omverdenen. Nogle gange sidder jeg med lukkede øjne for at lukke alting ude. Da jeg ikke måtte bruge mit headset efter øre-operationen, kunne jeg virkelig mærke, hvor meget jeg manglede det. Det mindsker nogle af de millioner af indtryk, som jeg får kastet i hovedet hele tiden af dufte, lyde, lys, mennesker og alt muligt andet. Det er en god boble.

  4. Mindsket indtag af kaffe.

    Jeg drikker ikke kaffe i de perioder, hvor min angst lurer lige under overfladen. Det er ikke noget, som alle har problemer med, men kaffe kickstarter virkelig min angst og giver mig ubehag i alle celler. Det får også mit blodsukker til at dykke. Så det er bare et no-go.

  5. Mad der mætter

    Ja, det her er noget, som jeg virkelig er begyndt at tænke mere over. Grundet højt stofskifte, så har jeg haft tendens til at tage mad lidt så som så. I de perioder, hvor det hele kribler i kroppen, sørger jeg får at spise så ordentligt som muligt. Jeg spiser stadig søde sager, men jeg sørger for at frokost består af rugbrød i stedet for hvidt brød og at drikke nok vand eller te.

  6. Lavendel

    Lavendel er kendt for sin beroligende effekt. Så jeg har en lavendelolie, som jeg enten smører fødderne ind i eller hele kroppen. Ydermere har jeg en lavendelspray, som jeg sprøjter på min hovedpude inden sengetid. Det dufter dejligt og giver en ro.

  7. Varme bade

    Jeg kan huske, da jeg boede i Odense. Der havde jeg så meget hjertebanken, at jeg troede at det ville hoppe ud af brystkassen. Nogle nætter satte jeg mig ud i brusenichen med bruseren rettet direkte ind mod hjertet. Nogle gange var det at tage et bad om aftenen nok til at gøre mig lidt døsig.

  8. At snakke med andre om det

    Det hjælper at vide, at man ikke er alene. Jeg tror, at der er mange derude, der render rundt med angst i en eller anden grad. Man ved godt, at det virker irrationelt, men det er svært at styre, når man først er kommet ind i det. Jeg følger forskellige profiler på instagram, som er åbne om det eller også taler jeg åbent med de nærmeste om det. De kender mig godt nok til at vide, at jeg kæmper imod det.

  9. Det er okay, at være asocial.

    Det kan være okay ikke at have lyst til at være sammen med mennesker hele tiden. Nogle gange bliver min angst større, hvis jeg skal være i et rum med mange mennesker eller hvis jeg skal være social. Det betyder ikke, at jeg aldrig kan det. Det betyder bare, at jeg har perioder, hvor jeg ikke rigtig kan rumme ret meget ad gange. Jeg sørger altid for, at have en plan B eller at jeg ved, hvordan jeg kan komme hjem, hvis det bliver for meget. Det i sig selv giver en ro.

  10. Planlæg.

    Jeg læste en klumme i dag, hvor en med angst fortalte, at hun næsten følte, at hun ikke kunne leve livet, fordi hun hele tiden skulle planlægge for ikke at få angst. Jeg forstår det godt og angsten skal heller ikke diktere. Dog vil jeg sige, at hvis det hjælper med et skema eller at man kan planlægge slap-af-dage, efter en stor familiefest, så skal man da endelig gøre det. Jeg sørger for at have overblik over min kalender, så jeg kan planlægge ud fra, hvor meget jeg kan overskue. Nogle gange hjælper det at lave ting, så jeg glemmer angsten og i andre perioder er det bare ikke til at holde ud.

Det er ikke pinligt eller forkert at have angst. Det er helt normalt og det sker for mange. Det vigtigste er at finde nogle coping-mekanismer, så man kan komme bedst igennem det.

Jeg håber, at det kan bruges til et eller andet. Ellers skal i være velkomne til at smide en kommentar eller spørge.

Ingen kommentarer endnu

Du skal være mere end velkommen til at smide en hilsen, skrive en kommentar til indlægget eller give dit besyv med.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

New beginning. Who dis?