Interview - Sine Ginsborg...

Modehistorie: 1920’ernes frigørelse og androgynitet.

cc79448508e28e0d8416f360feb2f0f6

Jeg har allerede tidligere været inde på denne her periode i forbindelse med min 22-års fest, som var en hyldest til Gatsby og 1920’erne.

Det var en periode, hvor der skete meget. En tid efter første verdenskrig som havde sat sine dybe spor, da da man opdagede en uhyggelig tendens i mennesket og hvilken ondskab det kunne medføre. Man referer ofte til tiden som “The Roaring Twenties”, fordi mangt et sted blev sorgen efter krigen overdøvet af højlydt jazz, smukke dragter og vilde fester.

Kvinders mode tog også en anden drejning fra tidligere årtier, hvor korsetter og femininitet havde været omdrejningspunktet. Langt hen ad vejen har man placeret kvinder i dragter, som gjorde det umuligt for dem at bevæge sig mere end højst nødvendigt, i det man fastlagde deres rolle som pyntegenstand snarere end talende og agerende individ. I 20’erne skiftede moden over til at blive mere frigørende. I Danmark havde samfundet også rykket sig, da kvinder havde fået officiel stemmeret i 1915. Det var medvirkende til at kvinder fik mere at sige og gøre i samfundet. Kjolerne blev kortere. Så korte at man kunne ane et knæ og kvinderne gjorde sit ypperste for at vise dem frem. Der blev duppet rouge på for at fremhæve knæene.  Strømpebukser blev også meget populært, da der pludselig var mere ben at vise frem – det var især silke stockings som var eftertragtede af kvinderne. Silhouetten gik fra ærbar, men med en fremhævet talje til at være androgyn og mere “drenget”. Korsetterne var blevet smidt væk, da kjolernes snit havde et lavere snit – de såkaldte dropwaist-fænomen. Snittet stoppede på det bredeste stykke på hoften, hvilket kreerede denne lange, lige silhouet. Dagtimerne bød på de såkaldte “shift dresses”, som ofte var uden ærmer og en udskæring der var lige så lav som aftenkjolerne. Om aftenen var kjolemoden præget meget at at vise ryg og skuldre.

8d7e75adf79838c3ea100c1efbba0d19

Overtøjet var store frakker og ofte med pelsdetaljer til. Frakkernes form eller mangel på samme var i stil med ideen om formløshed og frihed, som kvindemoden gennemgik. Aftenfrakkerne var ofte kapper i garbardine.

Undertøjet på det tidspunkt var heller ikke med individuelle skåle, men en top, som gjorde brystet fladere at se på. Alt dette gjorde det lettere for kvinden at bevæge sig og det var med til at vise den skift, som samfundets mentalitet havde opnået omkring kvinder. Der var stadig lang vej igen, da mændene stadig var dem, som havde midlerne og en kvinde var bestemt stadig afhængig af manden.

Nogle af de mest influerende modedesignere var Poiret, Patou, Chanel og Lanvin.

På arbejdsmarkedet havde tiden også ændret fordelingen. Krigen havde efterladt store tomrum og der var mangel på arbejdskraft. Derfor blev flere jobs udfyldt af kvinder. Job som salgsassistenter, sekretærstillinger, telefondamer og sygeplejersker.

womens-hairstyles-1920s-2

Førhen havde kvinder haft langt hår som et symbol på femininitet og skønhed, men i 1920’erne ankom “the bob”. En kortklippet page som mange kvinder nød godt af. Der var ikke længere behov for tid til at sætte håret op i store opsætninger. Det blev mere praktisk med kort hår og det emmede af at være sporty og ungdommelig. Det var dog ikke alle der var med på den mode, men frisurer som “The Eton” og “Finger waves” var yderst populære. Frisurer hvor man kunne varme klips op, sætte dem i og vupti, så var der waves i. Det er næsten umuligt at få fat i nogle af de klips, som de har brugt dengang i dag. Mange af dem er gået tabt.

coco-chanel

1920’erne bragte også film med sig og Hollywood var in. Mode kune pludselig promoveres på flere måder og ud til en langt større målgruppe. Det var også i denne tid at Chanel introducerede begrebet om “The Little Black Dress”. En tendens som blev så populær og emmede af elegance, som alle kvinder kunne bære. Det blev et musthave i alle kvinders garderobe. Den var ydmyg, simpel og yderst fashionabel. Den første LBD som blev vist på film kom frem gennem IT i 1927. Det var Clara Bow som viste sig frem i en sort sag. Herefter fik populariteten endnu et nøk opad. Den farve som var forbundet med sorg og begravelser fik nyt liv og symbol herefter.

 

   

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Interview - Sine Ginsborg...