#Singleliv - Hvem skal slå småkravl ihjel, når jeg ikke kan?

Interview: Designer Nicholas Nybro

(Foto: Polfoto)

 

Jeg havde den ære af at interviewe designeren Nicholas Nybro. Hans seneste kollektion blev vist på Copenhagen Fashion Week og er navngivet The Body. Det er en kollektion, som tog folk med bukserne nede og helt bogstavelig talt endda. Der var sat fokus på den nøgne krop og selvom at kritikerne har været efter Nicholas Nybro for ikke at vise nok tøj, som jo ellers er formålet med modeugen. Jeg er bestemt ikke enig i kritikken, fordi der var dømt håndværk af fantastisk kaliber og der var også et budskab, som ikke var til at overse. Jeg fik en hel klump i halsen over kollektionen og især efter at have hørt mere om den fra Nicholas selv. Vi lever nemlig i en tid, hvor der er så meget kropsforskrækkelse og vi søger et ideal, som er umuligt at opnå og The Body bryder med den tankegang. Der er dømt modeller i forskellige silhouetter, kropsformer og tøjet er tilpasset dem. Kollektionen viser en problemstilling, som vi skal sætte fokus på og en problemstilling, som jeg selv er passioneret omkring. Mode handler om mere end beklædningen. Jeg har altid anset mode som kunst og måske er der mange, som ikke forstår det. Men hvad et maleri på museet kan, kan mode også. Mode er derimod levende kunst, budskaber og ideer, skabt af designere med noget på hjerte. Jeg synes, at det er tydeligt, at Nicholas Nybro har lagt sit hjerte ind i projektet. Han stiller sig op, afklædt og tror på sit projekt. Jeg elsker de mennesker, som tør gå ud over konventionerne og som tør at bruge egne usikkerheder og problemer til at skabe inspiration. Jeg kan sige så meget, at jeg blev inspireret til at være modigere omkring mit eget spejlbillede, hvor jeg nødvendigvis ikke behøver at være ked. Vi er så forskellige og vi ser alle sammen ud på en eller anden måde, når vi er nøgne. Det behøver ikk at være skamfuldt eller forkert, fordi vi er, som vi er. Jeg ville ønske, at jeg havde set det i live action. Jeg ved, at jeg kommer til at følge Nicholas Nybro og jeg klasker mine små hænder sammen i iver. Jeg håber, at jeg også kommer til at sidde til et af de fremtidige shows på en af rækkerne og nyde historiefortællingen og de smukke designs.

Jeg kunne uden tvivl blive ved med at rose og det her emne er jeg så passioneret omkring, så jeg kunne skrive bøger om det. Dog vil jeg stoppe her og overlade resten til Nicholas Nybros ord og ikke mindst billederne fra SS18 kollektionen The Body.

 

Hvad var tankerne bag kollektionen The Body?
?Det kom som en to?er til den tidligere SS17 kollektion af More Than Just A Number, som lagde vægt på at blive voksen og være stolt af at blive gammel. Modebranchen har en tendens til at hylde det unge og det nye, samt en kropsdyrkelse af de unge. Den skulle lægge vægt på at hylde kroppen i alle dens aspekter. Alle mine kollektioner tager udgangspunkt i mig selv og de problemer, som jeg har eller har haft. Jeg tog udgangspunkt i den kropsdyrkelse, som ses overalt i dag og hvordan jeg selv blev trist, når jeg kiggede mig i spejlet, fordi jeg ikke lignede de typiske undertøjsmodeller. Det var den tristhed over eget spejlbillede og den kropsforskrækkelse som jeg ville udfordre. The Body er en hyldest til den nøgne krop, fordi det er det mest naturlige i verden at være nøgen, hvorfor så ikke hylde den??

 

Der er jo både meget tildækkede modeller og nogle nøgne ? hvad var formålet med den store kontrast? 
?Det handlede ikke så meget om at tildække nogle modeller og lade andre være nøgne. Så det var ikke meningen at skabe en kontrast som sådan. Det er trods alt et modeshow, som skal sætte fokus på beklædning. Der var 25 modeller med 25 forskellige silhouetter. Der var nogle af delene, som skulle tage udgangspunkt i en muskelkrop og andre items, som skulle minde om hud, der hænger. Jeg oplevede kritik i forhold til at sætte nøgne og halvnøgne modeller på catwalken, da de mente at jeg ikke fokuserede nok på tøjet. Jeg vidste bare, da jeg skulle lave showet at jeg ville vise det naturlige i nøgenheden og en diversitet i mennesker. Udgangspunktet var jo netop kroppen. Kroppen der er iklædt tøj og kroppen som er nøgen. Begge dele bør være naturligt at se på?

 

Hvorfor gik du også nøgen?
?Det var ikke nødvendigvis et behov, men der er så mange, som har en hjertesag og kæmper for noget, men som aldrig rigtig tør gå all in. Det ville ødelægge mit budskab, hvis jeg gik ud og bukkede af med tøj på. Man skal kunne stå inde for det, som man laver og jeg ville gerne stå inde for min egen krop, mig selv som endnu en silhouette og sætte en ekstra streg under budskabet om at hylde den nøgne krop. I øvrigt blev det også afholdt på Kongernes Lapidarium, hvor vi omgivet af nøgne skulpturer, så derfor passede det godt ind i selve settingen.”

 

Hvorfor valgte du at bruge atypiske modeller og skabe så megen diversitet?
?Da jeg begyndte, som ung designer, valgte jeg at gå lidt med strømmen og indrette mig efter reglerne, fordi ellers taber man folks interesse lidt for hurtigt. Jeg har altid vidst, at jeg ville gå imod strømmen, så da jeg havde etableret mig lidt mere, begyndte jeg at lede efter atypiske modeller. Det har været svært at finde, da modelburearne ikke rigtig tilbyder den slags modeller og de fleste har samme mål og skikkelse. Det er nemlig ikke alle der kan være modeller og det har intet med kroppen at gøre, men det handler også meget om personlighed og udstråling. Jeg stillede spørgsmålet om, hvorfor at en model kun blev anset som pæn, hvis de var høje og slanke? Ingen mennesker er jo udelukkende høje og slanke, så igen er det diversiteten som jeg ville sætte fokus på.?

 

I din SS17 kollektion brugte du også forskellige kendte mennesker, hvorfor bruge ?rigtige mennesker? og ikke professionelle modeller?
?Igen, har det handlet om at bruge mennesker med udstråling. More Than Just A Number tog udgangspunkt i en snak jeg havde omkring skuespillerinder i Hollywood. Det handlede om kvinder, der når en vis alder, har ved sværere at få arbejde, fordi producerne har et særligt cast i forvejen af de voksne, ældre kvinder og har de brug for nye, unge talenter, så finder de dem hurtigt. Jeg valgte at bruge skuespillerinder som Ghita Nørby, Ellen Hillingsø og Andrea Vagn Jensen, fordi de oser af personlighed og udstråling. Det var for at bryde med påstanden om, at ældre kvinder enten er mødre eller døende. Der er meget mere til dem og det skal fremhæves. Det giver selvfølgelig også en ekstra opmærksomhed, når man bruger kendte mennesker, fordi de har en etos, som folk tror på og som de bliver fanget af.?

 

Hvad inspirerer dig til at skabe og designe?
?Jeg har altid tegnet tøj og jeg skabte min første sammenhængende kollektion, da jeg var 12 år. Det har dog alligevel taget mange år, før at jeg vidste, hvem jeg ville være som designer og før jeg fik interessen for selve modebranchen. Jeg startede på Designskolen og det var først, da jeg blev færdig i 2009 og efterfølgende, at jeg fandt min designer-identitet. Det er tiden efter, som er med til at forme og udvikle en. Jeg startede med et ønske om at skabe noget smukt og nogle smukke kjoler. De første kollektioner jeg lavede var meget eventyrlige og uden et underliggende budskab, men efterhånden blev de mere politiske. De skulle fortælle historier, de skulle sige noget og de skulle rykke ved folk.?

 

Hvor lang tid tager processen fra idéfasen og til at det rammer catwalken?
?The Body tog lang tid at skabe. Det var en lang proces, som i koncentrerede arbejdstimer tog omkring 4 ½ måned. Det lå meget arbejde i den og der skulle skabes, fittes og afprøves. Det var meget anderledes end med More Than Just A Number, som kun tog 1 ½ måned at lave. Med den valgte jeg at udfordre mig selv og tog processen baglæns. Jeg startede med at have showets rammer og måtte herefter tilbage og hente gamle styles, som fik en nyt touch. Der var mange processer, som blev sprunget over. The Body var helt nyt og jeg ville starte fra bunden, derfor tog det også længere tid.?

Kommer vi til at se lignende kollektioner i fremtiden?
?Det håber jeg. Jeg har dog valgt at trække mig fra Copenhagen Fashion Week, men det betyder ikke, at jeg ikke vil designe og lave shows. Jeg har bare lige brug for at trække vejret og finde ud af, hvad det er jeg gerne vil og finde andre steder at vise mine kollektioner end til modeugen. Jeg har mange ideer liggende på arbejdsbordet og der er mange tanker. Jeg skal finde ud af, hvad der er brugbart og hvad jeg har lyst til at gå videre med. Planen er dog at forsætte i det politiske spor og skabe kollektioner som indeholder historier, problematikker og bryder med konventionerne.?

Alle fotos er taget af Thomas Cato. Se resten af kollektionen her.

   

1 kommentar

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

:lion: 
:grinning: 
:grin: 
:joy: 
:smiley: 
:smile: 
:sweat_smile: 
more...
 
 

Næste indlæg

#Singleliv - Hvem skal slå småkravl ihjel, når jeg ikke kan?